جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

نحوه مراقبت هدفمند و اصولی از سالمندان مبتلا به آلزایمر

دوره فشرده ویژه پرستاران و مراقبین سالمندان

 

آلزايمر نوعي اختلال مغزي پيش رونده ویرانگر است كه به مرور زمان سلول هاي حياتي مغز فرد مبتلا را نابود مي كند. در اين بيماري، سلولهاي مغز به تدريج تخريب شده و فرد دچار فراموشي مي شود، به طوريكه ديگر قادر نيست خاطرات گذشته را به ياد بياورد و يا رويدادهاي جديد را در مغز خود شكل دهد. در صورت پيشرفت بيماري، کم کم حافظه دراز مدت هم تحت تأثير قرار می گیرد با توجه به اینکه مغز انسان مجموعه و ارگانی است که تمام اطلاعات ضروری را ذخیره،  یادآوری و پردازش می کند، تخریب آن بوسیله آلزایمر شباهت زیادی به حافظه کامپیوتری دارد که اطلاعاتش را از دست داده باشد.

بیماری آلزایمر یکی از پیچیده ترین بیماری های مغزی محسوب می شود. تشخیص صد در صد بیماری فقط بعد از مرگ بیمار و با نمونه برداری از مغز می باشد و در این حال متخصص قادر به شناسایی سلول های تخریب شده بوده و یا با تجزیه تحلیل در آزمایشگاه،  تشخیص حاصل می گردد.بیماری آلزایمر بسیار آرام پیشرفت می کند و بسیاری، با زندگی وداع می گویند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند.دکتر الویس آلزایمر در سال 1906 این بیماری را در آلمان کشف نمود و به همین دلیل بیماری آلزایمر به نام ایشان ثبت شده است .

………………………………………………………………………………………………….

به عبارت دیگر بیماری آلزایمر یا زوال عقل پیری نوعی اختلال مغزی مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده است که با اثرات عمیق بر حافظه، هوش و توانایی مراقبت از خود همراه بوده و با نقص در تکلم، انجام فعالیت های حرکتی، شناخت مناظر و یا افراد آشنا، اختلال عملکرد، برنامه ریزی، نوع آوری و سازماندهی و استدلال انتزاعی همراه است.تشخیص ابتلا به آلزایمر یا حتی وجود چنین بیماری در سالمند برای وی یا نزدیکان و مراقبان هراسناک است بیماری آلزایمر مشکلی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می شود که بر روابط بین فردی و اجتماعی نیز اثر دارد.

………………………………………………………………………………………………..

ده نشانه مهم در بیماری آلزایمر به چشم میخورد:

اختلال در حافظه، اشکال در تصمیم گیری و حل مسئله، اشکال در انجام کارها و وظایف روزانه، عدم اشراف به زمان و مکان، اشکال در درک روابط سه بعدی و توهم بینایی، اشکال در یادگیری خواندن و نوشتن کلمات جدید گم کردن اشیا و وسایل، کاهش واختلال در قضاوت، اختلال در فعالیت های اجتماعی، اختلال در شخصیت و خلق و خوی

پیشرفت بیماری آلزایمر را میتوان تقریبا در سه فاز خفیف، متوسط و شدید دسته بندی نمود.

………………………………………………………………………………………………………

در حال حاضر درمان بيماري آلزايمر بيشتر شامل درمان هاي علامتي، درمان اختلالات رفتاري و داروهاي كاهنده سير پيشرفت بيماري است.تاکید دراین بیماری بروی مراقبت صحیح وهدفمند  است

…………………………………………………………………………………………………..

آمار برآوردی از مبتلایان آلزایمر كشور، حدود یک میلیون  نفر است، بر طبق جدید ترین آمار انجمن آلزایمرآمریکا شیوع بیماری آلزایمر در افراد 65 سال به بالا 11% است. از بین بیماران مبتلا به آلزایمر 4% افراد زیر 65 سال و13%افراد74-65 سال، 44% افراد 85-74 ساله و 38%آنها 85 سال به بالا سن دارند. آلزایمر بار بزرگی بر نظام درمان كشور وارد می كند و به دلیل معلولیت پیش رونده ناشی از آن و همچنین درگیری و مشكلات متعدد خانواده ها تقویت سطوح پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت است.

بسیاری از تحقیقات اثبات کرده اند که نه تنها بیماران بلکه اعضای فامیل که وظیفه مراقبت از این نوع بیماران را بر عهده دارند به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر به قربانیان مخفی معروفند.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

زوال عقل، اولین علت اصلی وابستگی و نیازمندی در سالمندان تلقی می شود و مسلما به تعداد کافی مراقب برای مراقبت از این قشر پر جمعیت وجود ندارد. در واقع زوال عقل چالش جهانی سلامت قلمداد می شود. در این رابطه به سلسله فعالیت هایی در زمینه مراقبت از بیماران و اقداماتی در رابطه با مراقبین این بیماران اشاره می شود. این اقدامات شامل بالابردن آگاهی در زمینه بیماری های آلزایمر و زوال عقل، ایجاد سیاست گذاری هایی در زمینه برنامه ریزی برای بیماران و مراقبین، ایجاد سیستم های حمایتی و مطالعه و مداخله برای ارتقا سیستم های سلامتی هر دو گروه است. بیماری آلزایمر متاسفانه مانند یک تیغ دو لبه می باشد یک لبه بیمار را زخمی می کند ولبه دیگر اطرافیان ومراقبین بیمار را، دیدن ناتوانی وترس وسایر موارد زجر آور مرتبط با روند بیماری در گرامی ترین فرد زندگی کار ساده ای نیست. مخصوصا زمانی که اطرافیان احساس کنند آینده روشنی پیش رو نیست.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

آلزایمر: بیماری های زوال عقل موجب رفتارهای غیر قابل پیش بینی درافراد می شود . برخی بیماران در اثر بیماری مضطرب وپرخاشگر می شوند. این نوع واکنشها می تواند منجر به سوء تفاهیم، نا امیدی و مشکلات دیگر مخصوصاً بین بیمار و مراقب اوشود.مراقب باید بداند رفتار بیمار عمدی نیست و جزئی از بیماری او محسوب می شود .

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

افراد مبتلا به زوال عقل به آرامی توانایی خودمراقبتی را ازدست می دهند و در نهایت مراقب، مسئولیت همه مراقبت های شخصی بیمار را به عهده خواهد گرفت. از دست دادن استقلال و حفظ حریم خصوصی برای بیمار بسیار سخت است آگاهی داشتن مراقب از واکنش ها، توانایی ها و ترس ها ی بیمار می تواند به فرد بیمار و مراقب کمک کند تا تجربه بهتری داشته باشد.

 

انعطاف پذیر باشید وخودتان را با سلیقه بیمار وفق دهید.

به بیمار کمک کنید ولی تا حد امکان استقلال اورا حفظ نمایید.

بیمار را از طریقه گام به گام پیش ببرید.

در قالب جملات کوتاه وساده صحبت کنید.

.. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

اگر مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر خود را نادیده بگیرنند وغرق در مشکلات بیمارتان شونند، مسلما بعد از مدتی سلامت جسمی وروانی خود را در معرض خطر قرار داده می دهند

توجه به سلامت جسمی ،روانی واجتماعی مراقبین ضروری است ونیازمبرم  به اموزش وحمایت دارد.

سرفصل ها:

*مدیریت رفتار های بیمار مبتلا به آلزایمر

*مراقبت از بیمار

*مراقبت از مراقب

مدرس:

سرکار خانم دکتر شکیبا زاهد

دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

زمان برگزاری:

21 اردیبهشت1401

ساعت 16 الی 19

ثبت نام:

09331313363 – 03136636684

آدرس:

چهارباغ بالا،کوچه شهید مختاری،ساختمان جم،مرکز مشاوره رها

اولین دیدگاه را ثبت کنید.

لطفا, وارد اکانت کاربری شوید تا بتوانید نظر خود را درباره ی دوره ی آموزشی بنویسید